Tøjbranchen trodser krisen - online

1/12/2020

Der kan næppe herske tvivl om, at 2020 har været et udfordrende år for de fleste danske virksomheder, hvor især detailhandlen har haft svære betingelser.

Nedlukningen i foråret samt de mange restriktioner har kostet milliarder i tabt omsætning og tvunget mange butikker til at dreje nøglen om.

Men intet er som bekendt så skidt, at det ikke er godt for noget.

De digitale tøjbutikker har i modsætning til mange fysiske butikker oplevet en stigning i salget.

En ny analyse fra Dansk Erhverv viser således, at tøjsalget på nettet - trods et dyk omkring nedlukningen i marts - i år er vokset markant og samlet set ligger højere end sidste år, hvilket fremgår af grafen nedenfor.


Grafik: Dansk Erhverv


Kvinderne går forrest

Analysen viser desuden, at det især er kvinderne og de yngre forbrugere, der har svunget dankortet flittigt i de online tøjbutikker. Hele 40% af de adspurgte kvinder har handlet tøj og sko online indenfor den seneste uge, mens det kun er tilfældet for 20% af mændene.

Disse tal bør få de fleste online tøjbutikker til at spidse ører og tage dette in mente, når de planlægger deres næste kampagner. Med denne viden bliver det nemmere at definere sin målgruppe og målrette sine annoncer derefter.

Restriktioner ændrer forbrugernes købsvaner

Tøjkøb på nettet er med årene blevet mere og mere populært, og i dag handler ca. 80% af forbrugerne jævnligt tøj på nettet.

Dog er det stadig hver femte forbruger, der foretrækker at købe deres tøj i fysiske butikker, hvor især muligheden for at se varen fysisk og modtage rådgivning af personalet vejer tungt.


Grafik: Dansk Erhverv


Butikkernes nedlukning i foråret samt de mange restriktioner har dog fået mange forbrugere til at ændre købsvaner og handle tøj, mad og andre forbrugsvarer online.

Forbrugernes ændrede købsvaner stiller nye krav til butikkerne, som er nødt til at omstille sig til den nye virkelighed og ruste sig digitalt. Heldigvis har mange fysiske tøjbutikker efterhånden også en netbutik, hvor det øgede online salg har hjulpet dem gennem krisen.

E-handel giver butikkerne helt nye muligheder


En ting er at åbne en webshop, noget andet er at skabe trafik på hjemmesiden og få de besøgende til at konvertere. ‍Det kræver nemlig, at man har gjort sit forarbejde.

Første step er at lede trafik til hjemmesiden, og til det formål er targeting den oplagte løsning.
Med targeting leder du trafik til din hjemmeside ved at vise annoncer for dit brand og produkt til de helt rigtige personer.

Når du har ledt trafik til din hjemmeside, er det næste skridt at få de besøgende til at konvertere. Ved at opsætte sporing på hjemmesiden, kan din virksomhed sætte en krog i de potentielle kunder, der besøger hjemmesiden.

Det betyder, at du kan målrette annoncer med din virksomheds brand og produkter mod de forbrugere, der allerede har besøgt hjemmesiden, og dermed vist en interesse. Det kaldes retargeting.

Personer, der bliver udsat for retargeting, har 70% større chance for at gennemføre et køb. Dermed er retargeting et super effektivt værktøj til at give dine besøgende det sidste skub, der skal til, for at få dem til at konvertere.

For tøjbutikkerne giver det helt nye muligheder, som aldrig ville være til stede i en fysisk butik. Når kunder går ud af din butiksdør, får du aldrig en chance for at komme i kontakt med dem igen.

Hvis du derimod har en webshop med den rette tracking, kan du pludselig se, hvem der er interesserede i jeres produkter, og vise dem målrettede annoncer, der minder dem om de produkter, de tidligere har kigget på - og det er noget, der virker!

Hvis du kunne tænke dig at høre mere om vores indsigt i markedet, og hvordan du former den bedste strategi, vil vores digitale eksperter altid gerne tage en kop kaffe med dig - fysisk eller virtuelt.

Kontakt os via dette link.

Andre blogindlæg

Læs vores kunders succeshistorier, her
Hjælper danske SMV’er med at vokse

Hvorfor bruge retargeting?

Retargeting er et helt fundementalt marketingværktøj, som spiller en afgørende rolle i forhold til online salg. Faktisk er det nærmest uundværligt.

Der er ingen marketingstatistik, der er mere skræmmende end denne: “95% af dem, der besøger dit website for første gang, går igen og kommer aldrig tilbage. Medmindre du gør noget ved det.

Løsningen er retargeting.

Retargeting placerer dit brand og dit budskab lige foran næsen på dine potentielle kunder på de mest populære sociale medier og mediesider. Det giver dig mulighed for at ramme de helt rigtige personer på det rigtige tidspunkt og vise dem skræddersyede tilbud. Derved kan du transformere kolde leads til varme leads og varme leads til reelle kunder.