Tilbageblik på 2020 - display vinder frem

20/1/2021

2020 var et uforudsigeligt år med mange overraskelser - positive såvel som negative. Når vi fremover vil kigge tilbage på 2020, står det dog klart, at året vil blive husket som et massivt vendepunkt. Vi indså vigtigheden af den digitale infrastruktur. Fleksible og digitale virksomheder fik et overtag på markedet, og det er en tendens, der sandsynligvis vil fortsætte.

I denne artikel vil vi se tilbage på 2020 og de effekter, som året havde på de små og mellemstore danske virksomheder. Samtidig vil vi komme med et bud på, hvad vi kan forvente os af fremtiden, og hvordan du bedst kan optimere din virksomhed, så den ikke bare overlever, men så den også trives og får succes.

Et år med store ændringer

2020 var et kaotisk år. For nogle virksomheder og private erhvervsdrivende var det et annus horribilis. I Danmark slap vi nogenlunde udenom de værste effekter, i hvert fald i forhold til visse nationer i udlandet - men det var stadig et år med massive ændringer på forretningsfronten.

Året startede ellers glimrende med store forventninger i januar og februar. De fysiske forretninger klarede sig godt. Rejsebranchen styrtede derudaf. Mange erhvervsdrivende startede nye projekter.

Men derfra var det ned ad bakke. I marts oplevede vi den første nedlukning af Danmark som følge af Covid-19. Allerede her blev det svært for mange private virksomheder, men de fleste kunne dog overleve den korte nedlukningsperiode. De fleste danskere accepterede at skulle arbejde hjemmefra, da mange kontorer blev lukket, og det fungerede generelt fint i løbet af foråret.

En kort opblomstring i sommeren gav håb (og profit) til de fysiske forretninger. Restauranter i de danske ferie- og storbyer klarede sig fint, og forbrugerne havde ressourcer at bruge af.

Der var fokus på at rejse inden for landets grænser, hvilket var positivt for økonomien, og en mindre procentdel af danskerne tog også chancen og holdt ferie i udlandet. Der var stor efterspørgsel på sommerhuse i Danmark, hvor antallet af reservationer faktisk var 2% højere end i 2019 ifølge finans.dk. Størstedelen var danske indenrigsrejsende, som valgte at bruge feriebudgettet herhjemme.

Situationen blev gradvis mørkere i efteråret. Langsomt kom der flere restriktioner, og det begyndte hurtigt at gå ud over barer og restauranter igen. December blev et negativt vendepunkt, idet det blev annonceret, at forretninger og storcentre skulle lukke. En fuld nedlukning blev igen sat i værk, og det har naturligvis gjort mange danske forretningsfolk nervøse omkring 2021 og de tider, vi har foran os. Flere danske aviser nævner, at 2021 kan blive et udskilningsår for virksomheder, hvor det vil vise sig, hvem der kan overleve i det nye forretningsklima.

Digitalisering i fokus

Men lad os fokusere på det positive: 2020 blev nemlig året, hvor digitalisering for alvor kom i fokus. Det offentlige sendte størstedelen af medarbejderne hjem at arbejde, og det samme gjorde mange private virksomheder.

Den digitale infrastruktur gav os mulighed for at arbejde os igennem pandemien. Noget som ikke havde været muligt for et par årtier siden, og noget som formentligt sikrede en nogenlunde stabilitet af økonomien trods de svære tider.

Alle indså behovet for at være digital. Skoleelever måtte undervises hjemmefra. Det offentlige måtte i stigende grad konsultere over telefon og internet. Fysiske virksomheder måtte begynde at starte webshops eller styrke fokusset på deres online salg. Ifølge Dansk Industri var det især virksomheder inden for videnservice, der klarede sig bedst med hjemmearbejde, og det vurderes at godt 20% vil kunne fortsætte med at arbejde hjemmefra uden at se nedgang i produktivitet og resultater.

Stort set alle brancher blev digitaliseret til en vis grad i 2020 - hvor især tøjbranchen har været dygtige til at omstille sig. Internettets store potentiale har altid været tydeligt, men 2020 blev året, hvor vi for alvor fik brug for dets egenskaber for at kunne holde samfundet kørende.

Succes for online forretninger - kaos for de fysiske

Mange begyndte altså at arbejde hjemmefra. Samtidig var der den effekt, at flere danskere valgte at købe varer og ydelser på nettet. I den første halvdel af 2020 brugte danskerne 74,7 milliarder kroner online ifølge FDIH - og det var ny rekord.

Det gav kæmpe succes til online forretninger, men det gav desværre også problemer til de fysiske. Mens de almindelige butikker og forretninger måtte lukkes ned i to omgange, så kunne webshops og servicebaserede virksomheder fortsætte med aktiviteterne.

Andelen af onlinesalg i forhold til almindelige butikskøb har aldrig været større end i 2020. Danmarks Statistik målte en fremgang på 5% procentpoint fra 2019 til 2020. De forretninger, der allerede var internetbaserede, havde et glimrende år, mens mange andre valgte at træde ind på det danske onlinemarked som følge af ændringerne i samfundet.

I 2020 så vi også en kæmpe digitalisering af ældre. Hvor det tidligere var unge og midaldrende mennesker, der brugte flest penge på nettet, er det nu også blevet et lukrativt marked for de virksomheder, som fokuserer på seniorer. Der er flest nye købere i aldersgruppen 75-89 år.

En tendens der vil fortsætte

Vi forventer uden tvivl, at e-handel vil fortsætte med at være i fokus. Først og fremmest er vi ikke over coronakrisen endnu - begyndelsen af 2021 har budt på endnu en omgang restriktioner, som forventes at fortsætte lidt tid endnu.

Derudover er e-handel jo bare kommet for at blive. Selv hvis vi ser bort fra det lidt uregelmæssige 2020, som jo satte en stopper for de fysiske virksomheder, så har vi alligevel oplevet et gradvist større fokus på onlinehandel over flere år.

En anden ting er digitale services, der også fortsætter med at vokse. Et hav af virksomheder specialiserer sig med ydelser og ikke deciderede produktsalg. Og her er en online platform absolut nødvendig for at tiltrække kunder og skabe vækst.

Forhåbentligt kommer der styr på de problemer, der plagede verden i 2020, men alt tyder stadig på, at overgangen til det digitale vil fortsætte med at ske. Lige præcis den del kan være særdeles positiv, da det netop giver os flere muligheder - både som forbrugere og som erhvervsdrivende. Men det betyder også, at virksomheder er nødt til at sætte flere ressourcer ind for at få succes på nettet. Det kommer nemlig ikke af sig selv.

Kunder skal hentes på nettet

Kunderne skal nemlig hentes på nettet. I 2020 var det begrænset, hvad man kunne lave af marketing i den fysiske verden - til gengæld kom der et endnu større fokus på online markedsføring.

Virksomheder der i 2020 satte fokus på targeting or retargeting klarede sig mærkbart bedre, end dem der ikke gjorde. Ved hjælp af Google og Facebook er det muligt at komme ud til de helt rette kunder og dermed fokusere investeringen på de områder, der giver det bedste udbytte. Det handler om at være synlig, hvor det er relevant.

Skab online vækst i 2021

Vejen til succes er ikke nem - det kræver nemlig en aktiv indsats.

Den gode nyhed er, at der med garanti allerede er kunder på nettet, som leder efter det, du har at tilbyde.

Du kan drage på vores erfaringer og få hjælp til at gøre 2021 til et indbringende år for din forretning. Vi specialiserer os nemlig i retargeting, og vi kan ramme din målgruppe, således at du kan få de helt rette kunder ind.

Hvis 2020 har været et svært år for din forretning, eller hvis du bare har ambitioner om at gøre de kommende par år til noget særligt, så bør du lægge en solid digital strategi.

Det kan vi hjælpe med, og hvis du vil høre mere om retargeting, så kontakt os - vi kan fortælle mere om konceptet og finde den helt rette løsning til din forretning.

Andre blogindlæg

Læs vores kunders succeshistorier, her