Se tallene - derfor virker retargeting

3/9/2020

Når alle andre strategier ikke formår at gøre dine websitebesøgende til kunder, er det retargeting, der giver dig en anden, tredje, fjerde chance for at vinde de potentielle kunder tilbage.

Retargeting fungerer ved, at en lille tracker følger efter alle de besøgende på dit site, når de efterfølgende læser en artikel, lytter til musik eller browser på andre websites. Her eksponeres de så for annoncer med dit brand og dine produkter igen og igen, så din virksomhed konstant er top of mind hos de forbrugere, der allerede har udvist interesse i dit produkt.

Retargeting er ufattelig effektivt til at give dine websitebesøgende det sidste skub, der skal til, for at de vender tilbage til dit website og konverterer.

Er du stadig ikke overbevist? Vi har samlet 10 hårdtslående statistikker, der understreger, hvorfor retargeting bør være en væsentlig del af din digitale marketingindsats. 

1.   Kunder, der bliver udsat for retargeting, har 70% større chance for at konvertere på dit website.

Det er en af de mere velkendte statistikker, der med al tydelighed viser, hvor effektivt retargeting er til at sætte skub i konverteringsraten. Nogle gange skal der blot lidt overtalelse til at få folk igennem salgstragten.

2.   Den gennemsnitlige click through rate (CTR) for retargeting-annoncer er 10 gange højere end displayannoncer.

Displayannoncer har i gennemsnit en CTR på 0,07%, hvor tallet for retargeting-annoncer er på 0,7%. Tallet ser måske ikke ud af så meget på papiret, men at 10 gange så mange potentielle kunder klikker på dine annoncer er et kæmpe resultat, som bør få de fleste virksomheder op af stolen.

3.   72% af websitebesøgende forlader indkøbskurven, og kun 8% af dem vender tilbage for at konvertere.

Retargeting er et effektivt redskab til at få folk, der forlader indkøbskurven, til at vende tilbage og konvertere. Ved hjælp af retargeting vender hele 28% tilbage for at konvertere - altså mere end tre gange så mange.

4.   46% af professionelle marketingfolk mener, at retargeting er en af de mest oversete metoder inden for digital markedsføring.

Selvom tallene taler sit eget tydelige sprog, er der stadig mange virksomheder, der ikke benytter sig af retargeting. Dermed er retargeting en oplagt mulighed for at få et forspring til dine konkurrenter.

Måden, hvorpå du bør motivere dine websitebesøgende til at gennemføre deres køb, afhænger naturligvis af, hvilken type virksomhed der er tale om. I nogle tilfælde kan bannerannoncer være den rigtige løsning, mens det i andre tilfælde kan være bedre med offline markedsføring - eksempelvis via e-mail.

5.   68% af marketingbureauer og 49% af brands har et separat budget til deres retargetingindsats.

Når næsten syv ud af ti bureauer og næsten hver andet brand tildeler budgetter til en bestemt markedsføringsstrategi, kan du være temmelig sikker på, at den er effektiv. Det kommer også til udtryk ved, at der bliver postet flere og flere penge i retargeting, eftersom kun 20% af marketingfolk havde et dedikeret budget til retargeting i 2013.

I takt med at mobile enheder og digitale teknologier allerede er blevet en vigtig del af folks dagligdag, kan marketingfolk ikke længere ignorere effektiviteten af ​​retargeting. Derfor benytter stadig flere virksomheder sig af strategien for at skabe brand awareness og øge salget.

6.   3 ud af 5 online forbrugere lægger mærke til og tager stilling til annoncer, der viser produkter, de har set på en anden side.

Efterhånden som forbrugerne bliver klogere og klogere, har de fundet måder at blokere for digitale annoncer - blandt andet ved hjælp af ad blockers. Retargeting af displayannoncer er dog en anden historie, da de minder besøgende om produkter og tjenester, som de tidligere har vist interesse for. Retargeting-annoncer har dermed en højere relevans for forbrugerne og virker derfor ikke lige så forstyrrende som traditionelle digitale annoncer.

7.   30% af forbrugerne har en positiv eller meget positiv reaktion på retargeting-annoncer, mens kun 11% har en negativ reaktion.

Som virksomhed vil man nødig skræmme potentielle kunder væk ved at være for anmassende med sin markedsføring. Derfor er det betryggende at vide, at flere forbrugere føler sig positivt stemt end negativt stemt over for retargeting-annoncer.

8.   Online forbrugere er åbne over for adfærdsbestemte retargeting-annoncer.

Den er god nok, og faktisk sætter 25% af forbrugerne endda stor pris på dem, da det minder dem om produkter, de tidligere har kigget på.

9.   54% af marketingfolk anser sociale medier som det mest effektive sted at vise retargeting-annoncer.

Det kan næppe komme bag på nogen, at nutidens forbrugere tilbringer en masse tid på diverse sociale medier.

Når virksomheder kører retargeting-annoncer på et medie, hvor folk er meget engagerede, giver det bedre resultater til en lavere omkostning.

Når du kører retargeting-annoncer på Facebook, opretter du en brugerdefineret målgruppe. Det er en targeting-funktion i Ads Manager, hvor du importerer en liste over personer, der har læst dine indlæg, set dine produkter eller tilmeldt sig dit nyhedsbrev.

Når du opretter en brugerdefineret målgruppe, har du samtidig muligheden for at oprette en såkaldt Lookalike-målgruppe. Funktionen Lookalike-målgruppe gør dig i stand til at targetere nye personer, der minder om din brugerdefinerede målgruppe. Det vil altså sige, at du kan nå ud til nye potentielle kunder, der minder om de personer, der tidligere har vist interesse i dit brand og produkt. Det er en utrolig værdifuld funktion, som bogstavelig talt kan være guld værd.

10.   91% af de marketingfolk, der har brugt retargeting, mener at det er mindst lige så effektivt som søgeannoncer, e-mail-annoncer og andre displayannoncer.

Ud af de 1000 marketingfolk, der blev adspurgt af the Interactive Advertising Bureau (IAB), mente 92%, at retargeting er mindst lige så effektivt som søgeannoncer og 91% og 92% mente at retargeting er mindst lige så effektivt som e-mail-annoncer og andre displayannoncer.

Disse retargeting-statistikker kan hjælpe dig med at skærpe din egen digitale markedsføringsstrategi og sikre en bedre konverteringsrate i fremtiden.

De viser med al tydelighed, hvor vigtigt det er at bruge retargeting for at gøre dine websitebesøgende til betalende kunder. De viser også, at rigtig mange virksomheder har indset, at de simpelthen ikke har råd til at droppe retargeting. Det har du heller ikke.

Hvis du vil høre mere om, hvordan retargeting kan skabe værdi for din virksomhed, så book en konsultation med vores Senior Digital Advisor, Jonas, her.

Andre blogindlæg

Læs vores kunders succeshistorier, her
Hjælper danske SMV’er med at vokse

Hvorfor bruge retargeting?

Retargeting er et helt fundementalt marketingværktøj, som spiller en afgørende rolle i forhold til online salg. Faktisk er det nærmest uundværligt.

Der er ingen marketingstatistik, der er mere skræmmende end denne: “95% af dem, der besøger dit website for første gang, går igen og kommer aldrig tilbage. Medmindre du gør noget ved det.

Løsningen er retargeting.

Retargeting placerer dit brand og dit budskab lige foran næsen på dine potentielle kunder på de mest populære sociale medier og mediesider. Det giver dig mulighed for at ramme de helt rigtige personer på det rigtige tidspunkt og vise dem skræddersyede tilbud. Derved kan du transformere kolde leads til varme leads og varme leads til reelle kunder.