Få mere for dine annoncekroner med Dynamisk Produktannoncering

19/1/2021
Hvad er dynamisk produktannoncering, og hvorfor er det relevant for dig?

DPA - eller dynamiske produktannoncer - består af annonceskabeloner, der personaliseres i henhold til den enkelte forbrugers data og skaber annoncer, der er mere nyttige, mere værdsatte og vigtigst af alt - betydeligt mere effektive.

DPA'er er med andre ord målrettede annoncer, der skabes programmatisk i realtid og personaliseres ved hjælp af alle relevante data, du har om dine forbrugere. 

Lad os tage et håndgribeligt eksempel:
En forbruger besøger din hjemmeside, der sælger håndlavede smykker.
Undervejs kigger forbrugeren på flere specifikke øreringe, men på nuværende tidspunkt er vedkommende ikke klar til at foretage et køb og lukker derfor sin browser ned uden at konvertere. 

Når forbrugeren umiddelbart efter besøger andre hjemmesider eller sociale medier, vil vedkommende blive mødt af dine målrettede DPA’er, der viser lige nøjagtigt de øreringe, som vedkommende kiggede og en række andre relaterede produkter fra din hjemmeside. 

På den måde kan du altså vise målrettede, relevante annoncer, som tilskynder potentielle kunder til at fortsætte, hvor de slap - og det virker, skulle vi hilse at sige!

Mange forbrugere skal nemlig have vist et produkt eller et budskab helt op til 7 gange, før de er klar til at foretage et køb.

Så hvordan kommer du i gang? Her er de første trin til, hvad du skal gøre, hvordan du målretter dine annoncer mod forbrugere i alle stadier af salgstragten og i sidste ende øger dit digitale salg.

Online annoncering har udviklet sig markant i de senere år:

  • På den ene side udsættes forbrugere for et stigende antal annoncer overalt på nettet, hvilket har gjort det eksponentielt vanskeligere for annoncører at få forbrugernes opmærksomhed og holde dem engagerede.
  • På den anden side skal onlineforhandlere være mere præstationsstyrede end nogensinde for at sikre, at de genererer rentabilitet og vækst.

Med mere end 2 milliarder aktive månedlige brugere er Facebook en sofistikeret annoncekanal, der i høj grad matcher nutidens markedsbehov.

For detailhandlere er det mest effektive annonceformat uden tvivl dynamiske produktannoncer.

Hvad gør Facebooks dynamiske produktannoncer unikke?

Facebook er langt fra det eneste sted, hvor onlineforhandlere kan vise deres annoncer. Så hvorfor taler vi om dem, som om de er det bedste, der er sket, siden hummus kom til vores breddegrader? Det skyldes ganske enkelt, at alt ved Facebooks DPA’er er unikt.

Facebooks DPA’er bruger data feeds til at generere og vise millioner af unikke annoncer. De gør kedelige oplysninger som brand-navne og fragtoplysninger til interessante, smukke annoncer til Facebook-brugere. Disse annoncer kommer i enkeltbilleder, karruseller eller samlinger.

Endnu vigtigere er det, at disse annoncer også kan vises på Instagram og målgruppenetværker. Førhen var annoncører ofte tvunget til at annoncere på mange forskellige websteder og netværk, da man kun kan vise ganske få annoncer på det samme site, uden at brugerbasen føler sig generet af dit brand.

Facebooks målgruppenetværk er et resultatet af græsrodsbestræbelser på at imødekomme annoncørers behov uden at overflyde steder som Facebook og Instagram med annoncer til gene for forbrugerne.

Hvordan kan dynamiske produktannoncer øge onlinesalget?

Promover hvert enkelt produkt fra dit katalog

I stedet for at oprette en annonce for hvert enkelt produkt genereres Facebooks DPA’er for hele dit katalog baseret på en skalerbar, dynamisk skabelon.

Det betyder, at du kun behøver at oprette én annonce. Facebook henter derefter automatisk de relevante oplysninger (f.eks. titler, priser og tilgængelighed) fra dit produkt-datafeed for dynamisk at vise annoncer til bestemte målgrupper.

Facebook er en hårdfør og konstant tilgængelig kanal, hvilket betyder, at når først din kampagne er oprettet, kan den fungere uden den store vedligeholdelse - hvilket sikrer, at dine produktoplysninger altid er up-to-date.

Annoncerne vises til brugere, der er tilbøjelige til at købe dine produkter

Facebooks annonceformater tilbyder enormt avancerede målretningsfunktioner takket være en en stor pulje af målgruppeinformation, detaljeret sporing og en intelligent algoritme, der skaber annoncer baseret på relevansen for den enkelte forbruger.

DPA tager dette til helt nye højder, da annoncerne viser lige nøjagtigt de produkter, som brugeren tidligere har vist interesse for. Således kan detailhandlere målrette med mere præcision end nogensinde før og forvente at opleve en stigende konverteringsrate og en højere indtægt.

Retarget websitebesøgende i bestemte stadier af salgstragten

Mens traditionelle bannerannoncer har tendens til at målrette mod tilfældige målgrupper, giver dynamiske produktannoncer dig en øget fleksibilitet. Udover produktinteresse kan du henvende dig til forbrugere baseret på, hvilket stadie i salgstragten de befinder sig i. Det kan bl.a. være, når de har set din produktside, tilmeldt sig dit nyhedsbrev, forladt indkøbskurven eller gennemført et køb.

På den måde hjælper Facebooks DPA’er dig med at forbedre den samlede detail performance ved at forbedre hvert eneste trin.

Nå unikke individer på tværs af enheder

Ikke nok med at du via Facebook kan levere skræddersyede annoncer på enhver enhed, men du kan også nå ud til unikke brugere på tværs af forskellige enheder. Så længe en bruger er logget ind på Facebook, kan de faktisk nås med relevante annoncer i det rette format.

Få kontrol over dine kampagners performance

Facebook tilbyder en række værktøjer og funktioner til at overvåge og optimere kampagneydeevne, annoncesæt og annoncer. Desuden er det let at forstå dine målgrupper både på Facebook og i din webshop for at teste hvilke kampagneindstillinger, der fungerer bedst og finde ud af, hvordan disse indstillinger påvirker din samlede marketing- og salgssucces.

Takket være disse muligheder behøver marketers ikke sidde og vente på, at deres kampagner præsterer. De kan aktivt få en positiv indvirkning på deres kampagners resultater.

Derfor er targeting alfa og omega

Den mest basale annonce er generisk og vises til en bred og ganske tilfældig målgruppe. Denne spredehagls-tilgang hører efterhånden fortiden til.

Annoncører har nu flere værktøjer end nogensinde før til at finde og vise annoncer til de helt rigtige målgrupper. Faktisk er targeting nu så udbredt, at den gammeldags, ikke-målrettede annonce nærmest er fuldstændig uddød.

Men hvor vil du lægge din indsats? Måske presser salgsteamet på for at fokusere på produkt-retargeting , alt imens marketingteamet har brug for nye leads. Facebook tilbyder en række targeting-værktøjer, der gør det let at målrette mod forbrugere i et hvert stadie af salgstragten.

Find nye leads

Facebook tilbyder det grundlæggende, og kan vise annoncer til forbrugere baseret på demografi, interesser eller adfærd. Du kan endda starte med forbrugere i en bestemt aldersgruppe og derefter indsnævre din målgruppe til dem, der har foretaget køb, besøgt en bestemt side eller engageret sig i bestemte emner. Så bliver det vist ikke mere specifikt, hva?

Nogle gange er du nødt til at være kreativ. Det er ikke altid lige nemt at definere den ideelle målgruppe. Faktisk kan det til tider være næsten umuligt at udpege, hvilke kvaliteter der gør en forbruger værdifuld. Er det deres geografiske placering, deres tilknytning til et team eller et emne, eller intet af ovenstående? Måske alle de ovenstående?

Facebooks dynamiske produktannoncer bruger nye værktøjer som Lookalike-målgrupper til at finde nye brugere på en mere holistisk måde. Ved at give dig oplysninger om dine bedste kunder kan Facebook finde målgrupper, som du aldrig selv ville have tænkt på, der deler lignende attributter. Det er uklart, om dette er videnskab, kunst eller sort magi, men det bringer i hvert fald nye brugere til uddaterede målgruppelister.

Nurturing (kundepleje)

Retargeting er måske Facebooks mest elskede funktion blandt marketers. Det skyldes formentlig, at de fleste tidligere online kunder er aktive på Facebook og besøger siden regelmæssigt. Det betyder, at du kan vise målrettede annoncer efter behov for at holde de tidligere kunder engagerede og minde dem om, at du altid er der for dem og står klar med flere fantastiske produkter.

Der er flere forskellige retninger, som marketingfolk kan vælge at tage, men de går ofte en af ​​disse veje for at pleje og retargetere:

  • Cross-sell: Denne forbruger har lige købt et gaming-headset af høj kvalitet. Det er tid til at sende dem oplysninger om relateret udstyr og kampagner.
  • Up-sell: Denne forbruger har allerede foretaget et mindre køb. Derfor er der chance for, at de er nysgerrige efter at se nogle af dine mere spændende og større produkter.
  • Påmind: Denne forbruger tilføjede produkter til indkøbskurven, men nåede aldrig frem til betalingen. Send dem en påmindelse om dette produkt, før de glemmer det.

Eksisterende kunder er kendt for at bruge flere penge end nye kunder for hvert besøg, og de bliver ofte ved med at komme tilbage. Faktisk kommer 65% af en virksomheds indtjening fra eksisterende kunder. Facebook giver marketers mulighed for at gå direkte til salg ved at uploade en kundefil eller offline data. Du må aldrig glemme, at sociale medier ikke kun handler om at finde nye, potentielle kunder eller at påminde varme leads. Sociale medier giver marketingfolk adgang til brugere i alle stadier i salstragten.

Hvorfor social retargeting betyder noget (især på denne kanal)

Det kræver en række berøringspunkter at lave et salg. Omnichannel, multichannel, de kræver alle, at virksomheder interagerer mere kreativt, konsekvent og forskelligt med deres målgruppe. Retargeting på sociale medier er en af de mest populære måder at nå ud til forbrugerne, der hvor de trives allerbedst. Brugere af sociale medier tilbringer i gennemsnit over 2 timer hver dag på disse kanaler, og det giver dig en masse annonceringsmuligheder.

Især Facebook tilbyder en helt enestående mulighed for at nå ud til 1,4 milliarder brugere hver dag. Kort sagt er Facebook nøglen til at øge antallet af berøringspunkter og nå din målgruppe med effektive targeting- og annonceværktøjer. Med andre ord går du glip af en kæmpestor mulighed, hvis ikke du benytter dig af retargeting.

Hvad skal du have styr på for at komme i gang med dynamiske annoncer?
1. Have Facebooks sporingspixel installeret på din hjemmeside og/eller i din app

Hvis du ikke allerede har gjort det, er det første vigtige trin at implementere en Facebook-pixel på dit websted eller i din app. Det giver dig mulighed for at spore dine besøgendes adfærd og interaktioner med din webshop. Du har måske hørt denne pixel omtalt som "retargeting pixel", da det var hvad pixelen oprindeligt understøttede.

Tilføj som minimum disse tre begivenheder til din hjemmeside eller app:

  • View Content
  • Add To Cart
  • Purchase

Der er dog mange flere, du kan tilføje afhængigt af, hvilke hændelse der er relevante for dig.

Selvom du ikke begynder at køre kampagner med det samme, er det en fordel at starte tidligt med sporingen. Jo tidligere du starter med sporingen, jo mere data vil du være i stand til at bruge den dag, du lancerer dine annoncer.

2. En stærk målgruppestrategi

For at få mest muligt ud af dem til din virksomhed er du nødt til at have en plan for, hvordan formatet understøtter din marketingstrategi, og hvilken taktik der hjælper dig med at nå dine mål. Se på de forskellige faser i din konverteringstragt for at identificere dine svage punkter og uudnyttede potentialer.

Sørg for, at du ved, hvem dine personaer er. Find ud af mere om deres demografi, interesser og adfærd ved at søge efter indsigt i dine analysedata eller i Facebooks målgruppe insight tool.

3. Et produktfeed, der følger Facebooks krav

For at give Facebook produktindholdet til dine annoncer skal du indsende et produktfeed. Et produktfeed er en datafil, der viser alle dine produkter og deres attributter (titel, beskrivelse, pris, billedlink osv.).

Produktfeedet er et centralt komponent i dynamiske produktannoncer, da det indeholder det indhold, dine oprettede annoncer vil være baseret på. For at kunne uploade det til Facebook skal dit feed følge Facebooks feedspecifikationer. For at dine annoncer skal fungere optimalt, skal du desuden sørge for, at dit feed indeholder fejlfrit, komplet og attraktivt indhold.

4. En opsætningskampagne i Facebook Ads Manager

Sidst men ikke mindst skal du oprette en kampagne på Facebook. Når du har valgt “Product Catalog Sales” som et kampagnemål, fører Facebook dig gennem workflowet, som tilbyder en bred vifte af konfigurationsindstillinger såsom målgrupper, placeringer, budget og annoncebudskaber.

Ja, Facebooks berømte "dynamiske annoncer" er simpelthen det annonceformat, der bruges til det salgsrelaterede annoncemål. Derfor kan de virke bøvlede at finde og oprette i starten. Og ja, det betyder også, at du kun bruger dynamiske annoncer til nogle typer af produktannoncer.

Desuden bør du overveje Marketing API. Det tilbyder de samme værktøjer, som du kan få i Facebooks normale brugerflade, men til gengæld får du mere kontrol. Det bruges generelt til at optimere forskellige dele af dine annoncer - bare med bedre indsigt, målgruppestyring og annoncestyring.

Glem ikke at overveje dine annonceformatindstillinger (du kan både vælge enkeltbilledannoncer, karruseller og tilmed video).

Glem ikke: annonceindstillinger varierer fra branche til branche

Dynamisk produktannoncering blev hurtigt populært i detailbranchen, men det har hurtigt vist sig at have en effekt for virksomheder i alle slags brancher. Det startede med rejsebranchen. Dynamiske annoncer til rejsebranchen giver nu unikke muligheder, mens det også kræver ekstra produktdata og arbejde. Brands og detailhandlere i følgende brancher bør tjekke Facebooks dynamiske annoncer specifikt for dig:

  • Rejsebranchen (hoteller, fly, rejsemål)
  • Boligbranchen
  • Bilbranchen
Når du er i tvivl - overvej annonceskabelonerne!

Facebooks dynamiske annoncers voksende popularitet skyldes i vid udstrækning de automatiserede, meget objektive og analytiske funktioner. Derfor er det let at glemme den allervigtigste brik i puslespillet: selve annoncen.

Lad dig ikke distrahere af Facebooks mange seje targeting-indstillinger. Fokuser altid på, at dine annoncer og data skal sidde lige i skabet.

Når du har dine tal og kvantitative resultater i hånden, skal du altid vende fokus tilbage mod din annonce. Overvej nøjagtigt, hvor den skal vises, og hvordan kreativen kan bruges til at gøre annoncen mere klikværdig.

Uanset hvor stærk Facebooks dynamiske annoncer synes at være, kan en dårligt udført annonce spolere dine resultater. Uanset hvor godt du har gjort dit targeting-forarbejde, er det stadig bare en annonce, når det kommer til stykket. Derfor er du nødt til at gøre den fremragende, hvis den skal have den ønskede effekt.

Overvej altid de data, der er indsendt i dit produktfeed, og sørg for, at de er optimeret til både brugeren og Facebook.

Vil du høre mere om, hvad DPA kan gøre for dig og din virksomhed? Vores digitale eksperter vil altid gerne sparre og give et godt råd med på vejen.

Andre blogindlæg

Læs vores kunders succeshistorier, her
Hjælper danske SMV’er med at vokse

Hvorfor bruge retargeting?

Retargeting er et helt fundementalt marketingværktøj, som spiller en afgørende rolle i forhold til online salg. Faktisk er det nærmest uundværligt.

Der er ingen marketingstatistik, der er mere skræmmende end denne: “95% af dem, der besøger dit website for første gang, går igen og kommer aldrig tilbage. Medmindre du gør noget ved det.

Løsningen er retargeting.

Retargeting placerer dit brand og dit budskab lige foran næsen på dine potentielle kunder på de mest populære sociale medier og mediesider. Det giver dig mulighed for at ramme de helt rigtige personer på det rigtige tidspunkt og vise dem skræddersyede tilbud. Derved kan du transformere kolde leads til varme leads og varme leads til reelle kunder.