Kend din målgruppe, og øg tallene på bundlinjen

23/5/2020
"Kend din målgruppe"

Den har du sikkert hørt før.
Floskel eller ej, så kan vi ikke understrege nok, hvor vigtigt det er, at du kender din målgruppe til punkt og prikke. Kendskabet til din målgruppe har nemlig stor betydning for, om din virksomhed rammer plet med sin marketingindsats og konverterer potentielle kunder til reelle kunder.

Det lyder da rimelig banalt, tænker du måske. Men der er stadig mange SMV’er, som ikke har den fornødne indsigt i, hvem deres målgruppe er, og hvad de vil have, hvilket ofte resulterer i, at de rammer forbi skiven med deres marketingindsats. 

Hos SYNTESE DIGITAL ved vi, hvor vigtigt det er at definere og afgrænse sine målgrupper. Første skridt i den proces er at kigge på dine målsætninger. En målsætning kan have flere målgrupper afhængigt af kendskabet til produktet, og hvorvidt produktet appellerer til flere typer brugere. Til at definere den enkelte målgruppe kan værktøjer som Google Analytics og Facebook Audience Insights gøre dig klogere på, hvem der besøger dit site, størrelsen på din målgruppe samt hvad deres interesser er. Med disse ting in mente kan du bedre sikre, at annonceringen når den mest værdifulde målgruppe.

Amazon er en af de virksomheder, som har profiteret af at dykke ned i deres målgrupper. Undervejs i processen bemærkede de, at nutidens forbrugere bliver mere og mere selektive og alsidige i deres interesser og efterspørger langt mere specifikke produkter end tidligere. Samtidig er der en tendens til, at virksomheder gør deres udvalg mindre og begrænser sig til færre samarbejder. Det har skabt et kæmpe hul i markedet for nicher, som Amazon har formået at udfylde - blandt andet ved at tilbyde et gigantisk udvalg af bøger og udgivelser fra mindre forlag. Amazon har på den måde fundet en nichemålgruppe, som de kan holde fast i ved at give dem lige præcis det, de vil have, som de ikke kan få andre steder.

Når du ved præcis, hvem din målgruppe er, kan du altså bedre give dem det, de vil have.

Det lyder jo simpelt nok, men hvor skal du starte henne? Vi har samlet en håndfuld eksempler på, hvordan man som virksomhed kan profitere af at kende sin målgruppe.

Download vores guide, og bliv klogere på, hvordan du får mest værdi ud af din målgruppe.

Andre blogindlæg

Læs vores kunders succeshistorier, her
Hjælper danske SMV’er med at vokse

Hvorfor bruge retargeting?

Retargeting er et helt fundementalt marketingværktøj, som spiller en afgørende rolle i forhold til online salg. Faktisk er det nærmest uundværligt.

Der er ingen marketingstatistik, der er mere skræmmende end denne: “95% af dem, der besøger dit website for første gang, går igen og kommer aldrig tilbage. Medmindre du gør noget ved det.

Løsningen er retargeting.

Retargeting placerer dit brand og dit budskab lige foran næsen på dine potentielle kunder på de mest populære sociale medier og mediesider. Det giver dig mulighed for at ramme de helt rigtige personer på det rigtige tidspunkt og vise dem skræddersyede tilbud. Derved kan du transformere kolde leads til varme leads og varme leads til reelle kunder.