6 spørgsmål til at definere din målgruppe

14/9/2020

Efter måneders planlægning og forberedelse har du endelig fået stablet din virksomhed på benene. Du læner dig forventningsfuld tilbage i stolen og venter på, at kunderne begynder at købe dit produkt, men som ugerne går, er der kun ganske få, der viser interesse.

“Hvor bliver kunderne af?”, spørger du dig selv.

Selv erfarne virksomhedsejere må sommetider stille sig det samme spørgsmål. Selvom de annoncerer for deres produkter på diverse digitale kanaler og poster artikler i massevis på deres website, forbliver konverteringsraten uændret.

“Hvor bliver kunderne af?” spørger de sig selv.

I begge tilfælde stiller I jer selv det forkerte spørgsmål. Før du spørger, hvor kunderne gemmer sig, er du nødt til spørge dig selv, hvilke kunder du søger. Hvem er din ideelle kunde egentlig?

At definere en helt præcis målgruppe kan være en stor mundfuld. Selv for etablerede virksomheder, kan det være en udfordring, da interesser og adfærd ændrer sig over tid og hele tiden skal revurderes og tilpasses med udgangspunkt i data og analyse.

For at hjælpe dig på vej, har vi samlet seks simple spørgsmål, som enhver virksomhed bør stille sig selv, når de skal definere deres målgruppe.

1. Hvem er de?

Når du begynder at gøre dig tanker om, hvem din målgruppe er, er det vigtigt at spørge dig selv, hvilke personer der kan identificere sig med dit brand.

Svaret kan du f.eks. finde ved at se på, hvem der følger, liker, deler og kommenterer på dine opslag på sociale medier såsom Facebook, LinkedIn, Youtube og Instagram.

Hvis nogen er villig til at interagere med dig, er de med al sandsynlighed din målgruppe.

Dog skal du være opmærksom på, at din ideelle målgruppe ikke altid er aktive på sociale medier. Selvom de ikke er aktive på sociale medier, kan det stadig være, at de jævnligt køber din virksomheds produkt.

Kunder elsker at føle sig specielle, og derfor er det ikke uden betydning, hvordan du håndterer processen, der følger efter et køb. Relationen til dine kunder skal plejes og fastholdes - selv efter de har gennemført et køb.

Det kan du f.eks. gøre ved at indføre loyalitetsprogrammer, hvor de mest loyale kunder bliver belønnet med rabatter og tilbud. Du kan også oprette et kundepanel, hvor dine kunder kan komme med inputs og forslag til, hvordan din virksomhed kan forbedres. 

Selvom det virker logisk altid at jagte nye kunder, kan det at fastholde nuværende og tidligere kunder vise sig mere effektivt og resultere i en betydeligt højere ROI.

2. Hvad er deres største udfordringer, problemer og behov?

Bare fordi du synes, at noget er fedt, interessant eller relevant, er det ikke sikkert at dine kunder synes det.

Prøv at sætte dig i deres sted, og undgå for alt i verden at lave tilbud ud fra, hvad du tror, de vil have. Lav dem i stedet ud fra research med udgangspunkt i data, tidligere erfaring og analyse af dine potentielle kunders adfærd.

Du er med andre ord nødt til at forstå de største udfordringer, din målgruppe har, og ved hjælp af målrettet værdibaseret kommunikation forklare dem, hvordan dit produkt eller brand hjælper dem.

3. Hvor finder de den information, de har brug for til daglig?

Alle mennesker har brug for information.

Hver dag bliver du bombarderet med information på de kanaler, du følger. Men hvad er din foretrukne kanal, når du virkelig har brug for information?

Identificer og benyt dig af de kommunikationskanaler, der er mest relevante for din målgruppe, og prøv at kommunikere til dem ved hjælp af et sprog, de kan identificere sig med.

Hvis din målgruppe for eksempelvis er mest aktive på Instagram, nytter det ikke noget at skrive lange komplicerede tekster til dine Instagram-opslag. På Instragram er det billedmediet, der er i højsædet, så billeder med et kort og præcist budskab bør være dit primære fokus, hvis du skal nå ud til din målgruppe dér.

4. Hvad er fordelen ved dit produkt?

Hvem er ikke interesseret i at finde løsninger på sine problemer og gøre livet lettere?

Det ønske har vi alle sammen - også din målgruppe.

Gør dig nogle overvejelser om dit produkt og de problemer, din målgruppe slås med. Hvilke fordele er der ved dit produkt? Hvad kan produktet gøre for at løse målgruppens problemer? Hvilken værdi tilbyder det?

Det er vigtigt at finde en konkurrencemæssig fordel inden for din niche ved konstant at forbedre dit produkt og tilbyde noget ekstra, som adskiller dig fra dine konkurrenter.

Lad os tage et eksempel. Din virksomhed sælger kaffekapsler til Nespresso-maskiner. Det er et mættet marked, hvor det kun er en marginal prisforskel, der adskiller en masse ens produkter fra hinanden.

Derfor er du nødt til at få dine kaffekapsler til at adskille sig fra konkurrenterne ved at tilbyde kunderne noget unikt. Det kunne for eksempel være ved at gøre kapslerne bionedbrydelige eller plante en kaffebusk for hver ordre, dine kunder gennemfører. 

Ikke nok med at dit produkt nu har en stærk USP, der adskiller dit produkt fra konkurrenterne, men du tapper også ind i en bestemt målgruppe, hvor miljø og klima er i højsædet. Nu er du pludselig et stort skridt nærmere at definere din målgruppe.

5. Hvad fanger deres opmærksomhed negativt?

Selvfølgelig er det vigtigt at se positivt på tingene, men det kan også være en fordel at se tingene fra et negativt synspunkt - specielt når det kommer til din målgruppe.

I stedet for at tænke over, hvad din målgruppe vil have, kan du tænke over, hvad din målgruppe absolut ikke vil have, hvad den anser som noget negativt, og hvad den for alt i verden undgår.

Når du er i besiddelse af disse vigtige informationer, har du langt større mulighed for at fange dine potentielle kunders opmærksomhed.

At styre uden om de ting, som de opfatter negativt, er det første skridt mod at opnå deres anerkendelse.

6. Hvem stoler de på?

Selvom det er det sidste spørgsmål på vejen mod at definere din målgruppe, er det stadig et af de allervigtigste.

Tillid betyder nemlig alt for din målgruppe. Ingen køber et produkt fra en virksomhed, de ikke stoler på.

Det er blandt andet derfor, at kundeanmeldelser på Trustpilot tages meget alvorligt af virksomheder. De ved, at anmeldelserne har stor betydning for virksomhedens omdømme og kundernes tillid til virksomheden.

Din virksomheds omdømme er altafgørende. Derfor er det utrolig vigtigt at pleje forholdet til dine kunder, da de spreder information om dit brand på internettet og til deres venner og familie.

Hvis du får gode anmeldelser, positive kommentarer og opnår et godt omdømme, har du skabt fundamentet for, at potentielle kunder køber dit produkt.

Der er ingen hemmelig formel til at definere en målgruppe, men besvarer du disse 6 spørgsmål, bliver det lettere at prioritere dine ressourcer og træffe de rigtige beslutninger.

Andre blogindlæg

Læs vores kunders succeshistorier, her
Hjælper danske SMV’er med at vokse

Hvorfor bruge retargeting?

Retargeting er et helt fundementalt marketingværktøj, som spiller en afgørende rolle i forhold til online salg. Faktisk er det nærmest uundværligt.

Der er ingen marketingstatistik, der er mere skræmmende end denne: “95% af dem, der besøger dit website for første gang, går igen og kommer aldrig tilbage. Medmindre du gør noget ved det.

Løsningen er retargeting.

Retargeting placerer dit brand og dit budskab lige foran næsen på dine potentielle kunder på de mest populære sociale medier og mediesider. Det giver dig mulighed for at ramme de helt rigtige personer på det rigtige tidspunkt og vise dem skræddersyede tilbud. Derved kan du transformere kolde leads til varme leads og varme leads til reelle kunder.